Субота, 28.06.2025, 02:03
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Персональний сайт Рябченко Надії Миколаївни

Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [6]
Уроки фізики [3]
Відкриті уроки фізики
Уроки математики [1]
Відкриті уроки математики
Уроки інформатики [0]
Тут зібрані конспекти та матеріали до уроків інформатики
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Каталог файлів

    Головна » Файли » Мої файли

    Плоске дзеркало
    16.07.2013, 22:19

                     ПЛОСКЕ    ДЗЕРКАЛО

        ХІД УРОКУ

    Міфи древньої Греції говорять, що колись, у сиву давнину, по­бачивши своє відображення на дзеркальній поверхні води, прекрасний юнак Нарцис був настільки ним зачарований, Ідо ніяк не міг відірва­ти свій погляд. Боги виявили співчуття І перетворили юнака на прекрасну й ароматну квітку — нарцис.

    Але воду не понесеш у кишені, а отже не побачиш себе, коли захо­чеш. І люди стали думати, як зробити так, щоб "вода" завжди була під рукою.

    Древні єгиптяни, які жили понад 5000 років тому, придумали дзер­кало. Правда, воно було зовсім не таким, яким користуємося ми.

    Уявіть собі невеликий бронзовий диск, одна сторона якого дуже гладенька, якщо в неї подивитися, то можна побачити себе. Дзеркало, схоже на те, яким ми користуємося сьогодні, придумали майстри скляної справи Венеції. Саме вони догадалися на скляну плас­тинку нанести шар металу. Виробництво це було довгим, складним і небезпечним для здооов’я. Зате дзеркала виходили чудові — вони сяяли, відбиваючи світло свічок. Люди могли бачити себе в них на весь зріст. А головне — скляні дзеркала не тьмяніли І не темніли на повітрі, як це було з бронзовими.

    Майстри, які виготовляли дзеркала були в пошані в Венеції, але їм під загрозою страти заборонялося розголошувати секрети свого ремесла. усі майстри жили на острові Мурано, у двох кілометрах від Венеції, куди ніхто Із сторонніх не міг потрапити. Довгий час існувала ця монополія на виробництво скляних дзеркал. Але одного разу французький посол у Венеції отримав з Парижа таємного листа в якому пропонувалося негайно знайти робітників для споруджуваної королівської дзеркальної фабрики. Зманити майстрів з Мурано — зав­дання непросте. Посол добре знав венеціанські закони. В одному з них було сказано: " Якщо скляр перенесе своє ремесло в іншу країну, його родичі будуть відправлені у вязницю, а до нього будуть посла­ні люди, щоб його вбити". І все-таки французам удалося зманити спочатку чотирьох майстрів дзеркальної справи, а згодом Іще двох. Майстрів поселили ледве не в палаці.

    Гроші їм платили величезні,  виконували всі їхні примхи і бажання. І через кілька років у палацах Версальському,  Фонтебло, Луврі — зявилися прекрасні дзеркала, зроблені у Франції. З того часу дзер­калами прикрашали палаци королів І замки багатих людей. Дзеркала коштували дуже дорого І були символом багатства І статку. Тепер дзеркала стали доступні всім. Ми вже звикли до них, не звертаємо на них  уваги,  не помічаємо їхніх властивостей.

    Повідомлення теми та мети уроку.

    Сьогодні на уроці ми попробуємо дуже уважно вдивитися в дзеркало і виявити його властивості. Але спочатку повторимо закони відбивання світла, адже вони виконуються і для дзеркал.

    II. Актуалізація опорних знань учнів.

       І. Сформулюйте закони відбивання світла.

       2. Яким має бути кут падіння,  щоб шляхи падаючого і відбитого променів збігалися?

    3. Якщо пустити падаючий промінь у напрямі відбитого променя, то яким шляхом він буде йти після відбивання від дзеркала? Чи обо­ротні падаючий і відбитий промені?

        4.               Чи збережеться паралельність променів після відбивання від плос­кого дзеркала?

          5.               Чому дорівнює кут падіння променя, якщо падаючий і відбитий проме­ні утворюють кут 90 ?

       6. Виконайте індивідуальне графічне завдання.

                   І) Накресліть відбитий промінь.

                   

    2) накресліть падаючий промінь.

      

    III. Пояснення нового матеріалу.

    Яке ж дзеркало ми називаємо плоским?

    / Дзеркало, поверхня якого є площиною, називається плоским дзеркалом. /

    Дослід І.

    Подивіться в дзеркало, похитайте головою,  підморгніть. Що буде робити

    зображення в дзеркалі? Попробуйте привітатися з ним,  подайте йому руку. Що ви бачите?

      Висновок.        У дзеркального зображення по відношенню до предмета

    міняється взаємне розміщення правої і лівої частин,  але незміненими залишаються взаємна розміщення верхньої і нижньої частин. Таке зображення називається дзеркальним

    прямим./

    Як ми бачимо,  дзеркало не може сказати всю правду,  тому слова Пушкіна не зовсім правильні.  Але не можна говорити, що дзеркало обманює, дзеркала говорять напівправду.  Вони спотворюють,   змінюючи ліве на праве і навпаки.

         Давайте розберемося, як утворюється зображення в дзеркалі та яке воно.

    накреслити хід променів світла за мал.81.  підручника.

    Людський мозок має дивну властивість:  повертати назад розбіжний пучечок світла,  що потрапляв в око. А розбіжний пучок неодмінно під час повернення повинен "зібратися" в одній точці. Ця точка і сприймається нами як зображення. З таких точок воно і складається.  І оскільки насправді реального зображення не існує,  таке удаване зображення джерела світла в нашій свідомості називається уявним.

    Висновок. Дзеркальне зображення явне.

    У його створенні велику  роль відіграє будова і робота нашого мозку. Але ми так звикли до зображення в дзеркалі,  що навіть не помічаємо ролі нашої свідомості в цьому. Доведемо?

    Дослід 2.

    Поставте перед собою вертикально дзеркало на столі і покладіть перед ним аркуш паперу. Спробуйте, дивлячись лише в дзеркало, намалю­вати на папері прямокутник і зєднати його вершини, стежачи лише за рухом руки в дзеркалі.  

                 Дослід 3.

    На фоні чорного екрану вертикально встановити лист скла. Перед склом і за ним розміщені електрична пампа (або свічка). Якщо зобра­ження співпадає з лампою за склом, то здається, що вона теж включена. Циркулем виміряємо відстань від лампи до скла і від скла до зображення.

    Висновки. І) Зображення в плоскому дзеркалі знаходиться за дзеркалом на такій же відстані, на якій предмет розміщений перед ним.

                         2) Розміри зображення в плоскому дзеркалі дорівнюють розміру  предмета.

             Дослід4.

      Прочитайте дзеркальний лист:

     Плоске дзеркало

       Дослід 5.

    Попробуйте привітатися за руку із своїм зображенням. Яку руку ви подаєте йому? Яку руку воно подало вам?

     

    Висновок. У дзеркальному зображені виходить все навпаки: справа наліво.

    Яке зображення утворює плоске дзеркало?

     

    Уявне, пряме, дорівнює за розміром предметові й розташоване на такій же відстані, як і предмет перед дзеркалом


     Дослід 6. Прикладіть олівець вертикально до поверхні дзеркала так, щоб кінчик графіту доторкався до скла, ви помітили, що між кінцем олівця і його зображенням є деяка відстань?

    Товщина скляної палички вдвічі менша, ніж видима відстань.

    Застосування плоских дзеркал.

    Дослід 6   ПЕРИСКОП

     

    Прочитати самостійно другий абзац стр.160 підручника Коршака Фізика,  8 клас

    Яку назву має прилад? Чому? - Де використовується перископ?

    Дослід 7  КАЛЕЙДОСКОП

    Демонструємо прилад.

    Назва походить від двох грецьких слів і буквально означає— красивий вид. Винахідник дитячої іграшки — знаменитий учений Девід Брюстер ( 1781 - 1868 ) - шотландський фізик, досліджував закони відбивання світла, до кінця життя залишаючись вірним корпускулярній теорії Ньютона.

    ІV. Закріплення матеріалу.

    Англійське слово тест - буквально означає проба, випробування - серія запитань, правильні відповіді на які треба вибрати самостійно.

    1, Які розміри зображення в плоскому дзеркалі порівняно з предметом: а) зменшені;

         б) рівновеликі;  в) збільшені;  г) різні;  д) правильної відповіді немає.

    2. Де розташоване зображення предмета, який стоїть перед дзеркалом? а) у площині самого дзеркала; б) за дзеркалом; в) перед дзерка­лом; в) може бути в будь-якому місці;  д) правильної немає.

    3. На якій відстані від плоского дзеркала міститься зображення предмета?

     а) на такій як і предмет перед дзеркалом; б) значно більшій; в) значно меншій; г)       відстань може бути будь-якою; д) немає правильної.

     4. Яке буде зображення предмета в плоскому дзеркалі?

            а) дійсне; б) уявне; в) будь-яке; г) зображення не буде (світла пляма); д) правильної    відповіді немає.

    Перевірте свої відповіді на тест:  1.б;   2.б;  3.а;  4.б.


    V.  Домашнє завдання.

    Виконати вдома такий дослід: налити в посудину шар води ( 6-8см завтовшки), поставити в неї скляну банку з водою, а поряд з цією посудиною поставити (не у воді) таку саму банку або склянку та порівняти їх розміри "на око".

    Використана література

    1. В. Р. Єльченко та ін. Фізика. Підручник для 7 класу. Полтава. «Довкілля-К». 2007.

    2. Газета "Фізика" № 20-21. Шкільний світ. Навколо світла. А. Шапіро.

    З. Л. М. Воловик, Вивчення світлових явищ у 7класІ. Посібник для вчителя. Київ. "Радянська школа".

    4. Коршак Е. В. та Ін. Фізика. 8 клас. Підручник для середньої  загальноосвітньої школи. Київ. Ірпинь. 1999.

    Категорія: Мої файли | Додав: соня
    Переглядів: 2102 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *: