Субота, 28.06.2025, 01:51
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Персональний сайт Рябченко Надії Миколаївни

Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [6]
Уроки фізики [3]
Відкриті уроки фізики
Уроки математики [1]
Відкриті уроки математики
Уроки інформатики [0]
Тут зібрані конспекти та матеріали до уроків інформатики
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Каталог файлів

    Головна » Файли » Мої файли

    Урок-портрет Архімеда
    16.07.2013, 22:40

    Урок-портрет Архімеда


     І. Вступна частина уроку.

    Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, тому і розпочатися він мусить незвичайно. Тему уроку ви можете узнати, розв’язавши кросворд і одержавши слово у виділених клітинках. (індивідуальне розгадування кросворду).

     

     

     

    1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    6

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    7

     

     

     

     

     

     

     

     

     

         

            1. Назвіть одиницю вимірювання тиску.

    2. Завдяки, якому предмету була відкрита Архімедові сила.

    3. Сила, яка діє на тіло, занурене в рідину.

    4. Якщо тіло плаває, яка з сил, що діють на нього більша?

    5.Назвіть характеристику тіла, від якої залежить Архімедові сила.

    6. Прилади, якими вимірюють тиски в рідинах і газах.

    7. Виштовхувальна сила пропорційна густині ….

     

    Відповіді:          1.Паскаль.  2.Корона. 3.Виштовхувальна. 4. Архімедові. 5. Об’єм. 6. Манометри. 7.Рідини.

    У виділених клітинках слово Архімед.

     

     

    Наш урок присвячений видатному вченому стародавнього світу Архімеду. Запишіть тему уроку.

    Метою уроку буде спроба створити портрет Архімеда – великого математика, фізика, астронома і військового інженера давнини, образ вченого близького нашому часу.

    Ми попробуємо довести, що Архімед був яскравою фігурою дослідника, який з’єднав в єдине теорію і практику .

    Про життя вченого збереглося дуже мало відомостей. Знаємо ми про нього лише за розповідями, спогадами багатьох філософів, вчених, поетів, які жили через багато років після смерті вченого.

    Що ж ми знаємо про нього.

     

    Розповідь 1 учня (про життя Архімеда)

    У 287 р. до н. е. в Греції, в м. Сіракузи на сході о. Сицилія, в родині математика й астронома Фідія народився син Архі­мед. Він з дитинства був посвячений у таємниці науки батька. Архімед вивчав математичні науки і оволодів ними досконало.

    У батьківському домі Архімед  навчався за геомет­рією «Начала» Евкліда, що вийшла у світ незадовго до його народження. Архімед потім ще неодноразово у своїх працях звертався до цього курсу.

    У 276 р. до н. е. близький родич Архімеда Гієрон настільки відзначився у війні, що після її закінчен­ня йому вдалося захопити необмежену владу в Сіра­кузах. Це дало можливість Архімеду завершити свою освіту в одному з центрів тогочасної освіти — Александрії. Приїхавши в Александрію, він уже мав добру математичну підготовку.

    Навчаючись і працюючи в Александрійському музеї, Архімед скрупульозно вивчав математику, астрономію, написав низку астрономічних і мате­матичних праць. Архімед усе більше цікавиться механікою. Він робить усе можливе, щоб поєднати математику з механікою, намагається розв'язувати геометричні задачі за допомогою принципів важе­ля й учення про центр тяжіння.

    Архімед повертається в рідні Сіракузи видатним ученим зі світовим ім'ям. Він звертає увагу на гео­метрію. Але Архімед — патріот своєї вітчизни. У 215 р. до н. е. після смерті Гієрона та вступу на пре­стол його онука Гієроніма, Архімед заслужив повагу і вже у 212 р. до н. е. він є не тільки військовим інже­нером, а й геніальним організатором оборони.

    Навесні 212 р. до н. е. Архімед загинув від рук римлян.

     

    ІІ. Основна частина уроку

    1)       Архімед для нашого часу перш за все видатний МАТЕМАТИК. І вперше його ім’я ви почули на уроках математики у 6 класі.

    Розповідь 2 учня (про обчислення числа π)

    Ще в далекому минулому люди знали багато геометричних фігур, у тому числі коло і круг. Про це свідчать розкопки, під час яких було знайдено різні прикраси, посуд, рештки старо­давніх споруд. Ще тоді доводилось розв'язувати задачі на об­числення довжини кола і площі круга. Тепер відомо, що зна­ченням числа я в різні часи були різні числа. Так, у Старо­давньому Єгипті (близько 3500 років тому) значення числа π  дорівнювало 3,16, а стародавні римляни вважали, що π = 3,12. Усі ці значення я було визначено на досліді. Видатний учений Стародавньої Греції Архімед (287—212 рр. до н. е.) ви­значив, що значення числа  лежить у межах 3— < π < 3—,

    або 3,1408... < π <С 3,1428... .

    Архімед займався математикою на високому рівні, він присвятив цілий твір «Псамміт» (Про число піщинок») тому, щоб дати загальний прийом найменування великих чисел

     

    Розповідь 3 учня

    У середині V ст. до н. е. з'явилася нова система числення, в якій за до­помогою літер грецького алфавіту можна було за­писати всі числа від 1 до 999. Якщо застосовувати допоміжні знаки (кому, літеру для позначення де­сятків тисяч), то можна було зобразити всі числа від 1 до 108 (більших чисел стародавні греки не зна­ли) . Таку систему запровадив великий математик, механік та інженер стародавніх часів Архімед. Свої міркування він виклав у другому своєму творі «Псамміт» («Про число піщинок»). Він робитьспробу обчислити, скільки піщинок містилося б у Всесвіті, тобто у сфері, центром якої була б Земля і яка охоплювала б усі нерухомі зорі. Для підрахун­ку кількості піщинок Архімед повинен визначити розміри Всесвіту та піщинок, а потім знайти відно­шення їх об'ємів. Архімед зробив це, використо­вуючи свої знання та знання астрономів свого часу. Кількість піщинок, яку він дістав, дорівнювала 1063. Це було дуже велике число, яке на той час не можна було записати.

    Запропонований Архімедом спосіб записування чисел був дуже близький до позиційного. Але людству знадобилося ще близько тисячі років, щоб створити десяткову позиційну систему числення, до якої був уведений 0 (нуль), чого не зробив Архімед і .

     

    Позиційна система (наприклад, десяткова, якою ми користуємося) – це система числення в якій значення кожної цифри залежить і від місця – позиці, яке вона займає в числі.

    Вивчаючи математику в старших класах ви ще не раз почуєте ім’я Архімеда. Найбільш ранні твори вченого – це геометричні роботи, наприклад написані у вигляді листів у Александрію своєму другу Досифею.

    Це твори «Квадратура (площа) параболи», «Про кулю і циліндр» (де розв’язуються задачі обчислення об’ємів і площ поверхонь цих фігур), «Вимірювання кутів», «Псамміт».

    Грецький письменник Плутарх писав: « Архімед, зачарований геометрією, забував про їжу і не піклувався доглядом за своїм тілом. Часто його насильно заставляли приймати ванну і натирали мазями, а він креслив на попелі геометричні фігури і на своєму намазаному маслом тілі проводив пальцем лінії, наскільки був захоплений цими заняттями»

     

    Запитання учням

             Чи згодні ви, що Архімед був великим математиком? 

     

    2)       Архімед не тільки малював геометричні фігури, купаючись у ванні, але й завдяки їй зробив величезні відкриття у фізиці.

    ( продовження в наступному файлі)

    Категорія: Мої файли | Додав: соня
    Переглядів: 835 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *: